tiistai 20. toukokuuta 2008

Esittelyssä Seppo Nevalainen

Olemme keskustelleet Seppo Nevalaisen kanssa kaksi ja puoli tuntia. Mediracer Oy:n Director Sales & Marketing vastailee Helsinki Vantaan Technopoliksessa sijaitsevassa toimistohuoneessa tottuneesti kysymyksiini siitä, miten innovaation kaupallistaminen tulee etenemään.

"Britannia on yksi tämän hetken painopistealueistamme. Suomalaisbrittiläinen yhteistyö on tuottanut hyvää tulosta", johtaja Nevalainen kertoo.

Kirjoitin aiheesta englanninkielisessä blogissa:
"Princess Anne visiting the Leicester Hospital and following hand surgery performed by Malcolm Clarke. Hi Helge, Princess Anne visiting "CTS One-Stop Clinic" by Blue Sky Orthopaedic ( Operating Nurse Malcolm Clarke, Mr Timothy Green and Mr Pankaj Pathak with Mediracer Device). Malcolm wrote 9.3.2008: "Have enclosed some photographs of the recent Royal Visit to Syston. Hope you like them best wishes Malcolm."

"Blue Sky Orthopaedic on kehittänyt erittäin mielenkiintoisen konseptin, jonka soisin yleistyvän muuallakin Euroopassa", Seppo jatkaa. "Tutustuin heidän toimintamalliinsa pari viikkoa takaperin Leicesterissä. On ihme, että Blue Skyta ei ole lähdetty laajamittaisesti kopioimaan."

Soveltuisiko 'Sinisen Taivaan' konsepti myös suomalaisiin ja pohjoismaisiin olosuhteisiin? Löytyykö meiltä rannekanavayhteyden tutkimus- ja hoitoprosessien kehittäjiä, jotka ennakkoluulottomasti tarttuvat Mediracerin mahdollistamaan kokonaistaloudellisuuteen?

"Ensin tuntuu siltä, että olemme täällä jähmeämpiä, mutta jos lähtökohdaksi otetaan rannekanavaoireyhtymästä kärsivä potilaan hoitoon pääsyn nopeutuminen ja työnantajille koituvien kustannusten alenemin, niin ilman muuta tämän pitäisi kiinnostaa sekä kunnaallisia että yksityisiä työterveyspalveluja tuottavia yksiköitä", Seppo Nevalainen vastaa.

Meillä puhutaan paljon innovaatioista ja uuden telelääketieteen hyödyntämisestä.

"Juhlapuheissa jää huomaamatta, että terveydenhuollon kustannusten alentamiseen vaikuttavat tuhannet pienet tekijät. Diagnostiikan nopeutuminen eli palvelujen vieminen lähemmäs potilaita madaltaa hoitoon hakeutumisen kynnystä ja jo tästä koituu merkittäviä kustannussäästöjä", Nevalainen kertoo. "Mediracerin mahdollistamassa hoitoketjussa voittajia ovat potilaat, työnantajat, vakuutuslaitokset, kunnat, Kela ja koko hoitojärjestelmä, koska hoitoon päästään nopeammin, hoitojonojen muodostuminen torjutaan."

Miten uuden toimintamallin käytäntöön viemistä voitaisiin nopeuttaa?

"Meillä on paljon kokemusta ja tutkittua tietoa, johonka voimme nojautua, mutta ongelmana on viestin saaminen terveystalouden kustannuksista vastaaville päättäjille. Valistustyötä pitänee vain vahvistaa. Mediracerilla on iso urakka Euroopassa, koska kansallisia käytäntöjä pitää virtaviivaista lukuisilla kielialueilla. Mutta, eiköhän tämä tästä?" johtaja Nevalainen vakuuttaa.

Ei kommentteja: