lauantai 12. huhtikuuta 2008

Verkkopaniikki

Helsingissä järjestettävät Mediapäivät 2008 kokoaa journalistit ja markkinoinnin ammattilaiset yhteen huhtikuussa. Mediracer on kehittänyt omaa vuorovaikutteista kanavaa syyskuusta 2007 alkaen. Yritysblogit ovat uusi ilmiö suomalaisessa yrityselämässä. Mitä voimme oppia muilta media-alan ammattilaisilta?
  • Mihin suuntaan talous-, teknologia- ja terveysjournalismi kehittyy?
  • Median sähköistyminen
  • Lipponen: Media on menneisyyden kirjaamista

Mediapäivät 11.-12.4.2008 Helsingin Messukeskuksessa

Ammattiseminaarin sydämen muodostavat jo toistamiseen journalisteille tutut JOURNALISMIN PÄIVÄT, joiden runsasta tarjontaa täydentämään on koottu digitaalisen median ja markkinoinnin ammattilaisille suunnattuja ohjelmanumeroita.

MEDIAPÄIVIEN OHJELMAN LÖYDÄT TÄÄLTÄ

Lataa Mediapäivien ohjelma-esite>>

Tulevaisuuden journalistit eivät tarvitse uusia luonteenpiirteitä tai taitoja; samat taidot ja luonteenpiirteet, joita journalistit ovat aina tarvinneet.

vilpponen

Eilisen Jaffen tapaamisen jälkeen uskon, että video tulee olemaan isossa roolissa mediapäivillä. Keen todennäköisesti taas haukkuu internetin kaiken pahan kulttuurin aluksi, joka tuhoaa perinteisen median liiketoimintamallit ja ihmisten mielen :)

Mediraceriin liittyen näen myös, että videolla tulee olemaan merkittävä rooli 1-5 vuoden sisällä. Informaation jakamisen ja osaamisen siirtämisen välineeksi tulee on-demand eli tilattavissa olevat videotuotanto: oppaat, koulutus, ohjaus, neuvonta, esimerkit jne.

Joseph Jaffe

Joseph Jaffe kritisoi massamarkkinointia. Haavekuvia tarjoavan mielikuvitusmaailman sijaan Jaffe painottaa yritysten tarvetta keskittyä tuotteidensa parantamiseen, asiakaspalvelun kehittämiseen ja aktiviiseen vuorovaikutukseen ihmisten kanssa.

Joseph Jaffe on vuorovaikutteiseen markkinointiin, yhteisöllisyyteen ja kummpanuuksien muodostamiseen erikoistuneen markkinointiyrityksen, Crayonin, pääjohtaja. Jaffen blogi "Jaffe Juice" (www.jaffejuice.com) keskittyy uuden markkinoinnin kommentoimiseen.

Jaffen ensimmäinen kirja "Life after 30-Second Spot" julkaistiin vuonna 2005. Kirja painottaa kuluttajan valtaa mainonnan kehityksessä. Vuonna 2007 julkaistiin Jaffen toinen kirja "Join the Conversation", jossa hän alustaa aihetta keskustelevan markkinoinnin synnystä ja noususta. Teesillään hän haluaa kertoa kuinka markkinoijat voivat keskeyttämisen sijaan liittyä keskusteluun kuluttajien kanssa.

Sähköinen tiedonvälitys kiteyttää isot ja vaikeat kysymykset tiiviiseen muotoon.
Miten monimutkaisista kriiseistä voi puhua tasapainoisesti ja luotettavasti? Siitä muun muassa kertoo pitkän päivätyön Lähi-idässä tehnyt kansainvälisesti tunnustettu turkkilainen toimittaja Nadire Matir.

  • Miten kirjoitamme kiinnostavasti rannekanavaoireyhtymästä?
  • Miten tavoitamme kohderyhmät?
  • CTS on maailmanlaajuinen
  • Verkkojakelu ainut mahdollisuus

Journalismin päivät Mediapäivillä

Ensimmäisillä Journalismin päivillä vuonna 1987 etsittiin rajapyykkejä, pohdittiin markkinoinnin ja journalismin välistä suhdetta. Yli 60 toimittajan ja tiedottajan joukko totesi aiheen niin kattavaksi ja vaikeaksi, että seminaari monipuolisuudestaan huolimatta jäi vielä pintariipaisuksi, raportoi Sanomalehtimies-Journalisten -lehti.
  • Mediapäivät täyttää 21 vuotta

Alkuvuosina Journalismin päivät oli seminaarimuotoinen tapahtuma. Vuonna 1989 pohdittiin mm. päätoimittajan asemaa ja painovapauslakia, vuonna 1990 oli testissä erityisesti poliittinen journalismi, seuraavana kesänä pohdittiin journalistin riippumattomuutta sidosryhmistä yleensä.
  • Nyt pinnalla on mm. Keenin Web 2.0 kritiikki: Internet yrittäjä ja kirjailija Andrew Keen kyseenalaistaa Internetin valta-aseman.

- Kokemusteni pohjalta olen päätynyt siihen, ettei päätoimittajalla saisi olla tulosvastuuta markkinoinnista ja ilmoitusmyynnistä. Näin välttyy henkiseltä piinalta ja houkutuksilta, sanoi omassa alustuksessaan päätoimittaja Pekka Hyvärinen Journalismin päivillä 1991.
  • Markkinatalouden uuden paineet pyörittävät mediaa
  • Miten saadaan uusia lukijoita?
  • Yksityisyyden suoja koetellaan

2000-luvulla Journalismin päivät on laajentunut ja kehittynyt lähes tuhannen journalistin ammattitapaamiseksi, jossa luodataan ammatin kehitys- ja muutostrendejä ja ajankohtaisia asioita. Vuonna 2006 tehdyn sopimuksen mukaan Suomen journalistiliiton järjestämän ammattitapahtuman tuottaa vuosina 2007-2009 Image Match.
jahapaula

It's hard to imagine a life without new technologies now. Journalism is not the only profession where they're needed.

Ei kommentteja: