perjantai 17. heinäkuuta 2015

Sosiaalinen media säästää bensaa ja hermoja

DSC02101_stitch

Matkailu avartaa, mutta uuden oppiminen onnistuu nykyään kätevästi verkossa. Some-sovellukset ovat palveluille kasvava markkinointikanava. Netissä käytävät keskustelut ovat tärkeässä roolissa, koska siellä leviää hyvä ja huono sana nopeasti.

Internetistä löytyy täsmälääkkeitä pk-yritysten kustannuspaineiden hallintaan. Papereiden postitus ja faksaaminen on vähentynyt murto-osaan entisestä.   Nettipalvelut vapauttavat aikaa varsinaiseen työhön. Asioiden hoito onnistuu konttorilta, kotoa, mökiltä tai mistä tahansa ajasta ja paikasta riippumatta. Ilman nettiä olisi yhä useamman vaikea toimia.

Joukkorahoitus

Tavallisten kansalaisten mahdollisuudet rahoittaa uusia yrityksiä ovat lisääntyneet internetissä toimivien joukkorahoitusyhtiöiden kautta.

Yritysten perustamiseen tarvitaan entistä pienempiä summia. Riskejään hajauttavien bisnesenkeleiden keskimääräiset sijoitukset ovat nekin viime vuosina pienentyneet. 

Joukkorahoituksesta on tullut vaihtoehto perinteisille pörssisijoittamiselle. Alle 100 000 euron osakeanteja saa järjestää vapaasti, mutta suuremmissa anneissa yrityksen on tehtävä antiesite Finanssivalvonnalle.

Joukkorahoittajat ovat tavallisia kansalaisia, joilla ei ole suuria rahasäkkejä ullakolla samalla tavoin kuin perinteisillä pääomasijoittajilla. Joukkorahoituksen laajuudesta ei ole tarkkaa kuvaa: Finanssivalvonta ei tilastoi alle 100 000 euron sijoituksia, joissa ei edellytetä osakeantiesitettä.

Yhdysvalloissa on tullut tunnetuksi Kickstarter-niminen sivusto. Siellä yritykset esittelevät tuotteitaan ja pyytävät yleisöltä lahjoituksia tai ennakko-ostoja, mutta todellista joukkorahoitusta on se, että rahaa sijoitetaan yritykseen ja sitä vastaan saadaan osakkeita.

Vapaita sijoituskierroksia saa järjestää myös siinä tapauksessa , että yritys pitää potentiaalisten sijoittajien määrän alle sadassa yhtä EU-maata kohden.

Tyypillinen joukkorahoittaja ei halua osallistua yrityksen toimintaan. Hän seuraa sijoituksensa kehitystä mieluummin kotona tabletiltaan.

Mitä muuta?

Yhä useammat yritykset tekevät tietoisesti ja tavoitteellisesti hankkeitaan tunnetuksi sosiaalisessa mediassa matka- ja puhelinkustannuksia samalla säästäen; Skypessä puhuminen on ilmaista. Nettineuvonta tulee edelleen korvaamaan puhelinpalvelua ja on entistä henkilökohtaisempaa, koska vuorovaikutuksessa on mahdollisuus perehtyä rauhassa palvelutapahtuman taustatietoihin.

Internet on muuttanut palvelujen myynnin ja tuottamisen maailmanlaajuiseksi. Palvelujen ostajat voivat hakea parasta osaamista eri puolilta maailmaa. Ostaja viettää kenties muutaman tunnin verkossa ja käy sen välityksellä hankintaneuvottelut. Sopimuksen tekeminen onnistuu myös sähköisessä toimintaympäristössä; ei ole enää pakko tavata naamatusten.

Ensimmäisenä uudet työvälineet käyttöönsä ottava saa uusia mahdollisuuksia mutta myös haasteita. Netistä yrittäjä löytää vaivattomasti monenlaisia toimijoita, työkaluja ja menestyskonsepteja, silti kaikki verkkohankkeet eivät välttämättä pane kassakonetta kilisemään.

Kaikilla ei ole aikaa hengailla virtuaalisissa maailmoissa tai sosiaalisissa ympäristöissä.

Lähde: Yrittäjät 4/2012, Internet-Uutiset

Ei kommentteja: